20 augusti 2012

Gröna Irland


I helgen som var, så var jag på en visit till den trevliga Gröna Ön Irland.

I huvudsak, var det arbete, men naturligtvis hittade man små luckor, där det fanns möjlighet att göra något annat spännande.

Eftersom det var 90 minuter (enkel resa) med bil till Dublin, så prioriterades detta bort. ...ja eller, nästan. En kväll åkte vi in till Guinness storehouse.

Det var en Riktigt imponerande byggnad, som man nog hade kunnat slå ihjäl ett par timmar på att strosa runt och kika och lyssna på digitala guider mm.. Min tid var dock begränsad, och jag prioriterade istället att hinna dricka ett gäng med riktig Guinness.



Bland det första jag såg, var en skylt där det stod "water of life". Där håller jag dock inte med, för livets vatten för mig är "uisge beatha" som senare förkottades till uisge som i sin tur började uttalas whisky.

På hotellet där jag bodde, var utbudet av whisky (eller whiskey) inte stort.
Som tur var, hade jag preparerat och släpat med mig min egen Dramväska.

 ...så var då dax för hemfärd, och eftersom flygplatsen inte ligger långt ifrån Dublin, så var det en självklarhet att försöka få någon timme till shoping.

Paniken infann sig dock rätt snabbt, när jag insåg att jag, på grund av sen öppning, skulle hinna skanna av "Celtic Whiskeyshop" i max 15 minuter.


Så, en liten chansning tog jag när jag köpte en, för mig okänd, Knappogue Castle. Det är en 17åring från 1994, som de sista 21månaderna vilat på ett Olorosso Sherryfat. En upplaga med 1000 flaskor.

Jag passade också på att köpa en Greenore Single Grain whisky, men denna köpte jag efter att ha fått ett smakprov på flygplatsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar