19 april 2012

Bowmore Weekend sista delen

En liten vila han vi med på dagen. Vi passade även på att njuta av några kalla öl i en av utomhus-bubbelpoolerna. Men sen var det dags att göra sig iordning för den stora provningen på kvällen.

17.30 Den stora provningen
Nästan sist av alla anlände vi till den stora riddarsalen och jag skyller på min vän Olle för han är alltid "lite" seg. Som tur var lyckades vi fixa platser bredvid varandra i alla fall. På bordet framför oss stod från vänster: Bowmore Legend, Bowmore Tempest II, Bowmore Tempest III, Bowmore 1981, Bowmore 1982 och Bowmore 1964 White. Föreläsare var återigen den inspirerande Iain McCallum. Föreläsningen gick rätt så snabbt och det var i och för sig rätt så bra för då fick man prova whiskyn snabbare. Tyvärr så förde jag aldrig några notiser över whiskyn men jag minns vilken som smakade bäst. Min etta och var jag tror för även nästan alla andra var Bowmore White. Väldigt fin och lätt i doft och smak och ingen bitter/beska alls. Det som också gör det extra kul att få prova just denna är att den kostar hela 30.000 kr på Systembolaget. Klar tvåa var Bowmore 1981, väldigt bra var även den. Sen lite jämnare men jag hade 1982 an på tredje plats och sen Tempest III. Sista platsen blev ganska jämt mellan Tempest II och Legend.

19.00-20.00 Mingel
Efter den stora provningen fick vi gå en trappa ner och mingla och njuta av lite aptitretare inför kvällens middag. Där serverades ostron, räkor och en havsinspirerad skaldjursröra tillsammans med en dram Bowmore 12 YO. Det smakade väldigt bra och kanapéerna och ostronen gick åt som smör. Man fick endast ta en av varje sak men det var det många som struntade i tyvärr. Så några som tex Olle som kom på att han glömt snuset i stugan (hoppas inte hans sambo läser det här nu) och sprang iväg för att hämta det, men gick miste om bla ostronen.

20.00 Robert Burns Galamiddag
Middagen serverades i riddarsalen och som tillägg till vin fanns följande whisky: Bowmore 12 YO, Bowmore 15 YO Darkest, Bowmore 18 YO.
Meny
Förätt: Två små Kanapéer, Haggis samt vegetariskt.
Huvudrätt: Angus Steak med tillbehör
Efterrätt: Chokladmousse

Innan vi fick börja äta så hyllades Robert Burns och även Haggis. Allt som sades var på skotska och även gaeliska så jag förstod inte så mycket. Men Robert Burns är vad jag förstår en stor Skotsk nationalpoet, som betytt mycket för hans folk. Hyllningen av Haggis fördes med pompa och ståt. Den kom bärandes in på silverfat och efter kom säckpipsblåsare spelandes. Alla fick resa sig upp när Haggisen skars upp och sen fick vi börja äta. Ja det kanske var nått mer tal innan, men jag minns inte vad det handla om tyvärr. Vi alla njöt av mat och dryck och alla involverade för helgen tackades och applåderades välförtjänt. En representant för Philpson Söderbergh sade på slutet att det finns en liten skvätt Bowmore White kvar. Så för dom som vill så får ni byta ut 15 YO Darkest mot en sån efter maten, med kupongen som ni har att uttnyttja. Det blev en till stor applåd kan man säga.

22.00 Mingel, cigarrprovning och cocktails
Efter maten gick vi och löste in våran drinkbiljett mot en cocktail med Bowmore i. Många som inte drack upp den men jag tyckte den var god. Sen gick vi ner en trappa till den andra baren och jag lade fram min whiskybiljett. Tjejen bakom disken frågade om jag ville ha 15YO Darkest eller White. Jag stod tyst i 4 sekunder och tittade på henne innan hon sa: De var en dum fråga kanske? Ja, svarade jag. Löste sedan in chokladpralinbiljetten och cigarrbiljetten, men cigarren sparde jag denna gång.
Kvällen slutade inte här för min del utan jag hamnade på efterfest med en rad olika människor. Dom spelade gitarr och vi sjöng och drack hela natten lång. Helt perfekt avslutning.

Söndag 29/1
07.30-10.30 Frukost
Ja vi åt frukost helt enkelt. Sen så checka vi ut och fick då en Bowmore goodiebag med bla en miniflaska Bowmore 15YO Darkest och en graverad kopparfärgad mugg.
Vi kan då lugnt säga att vi var väldigt nöjda med helgen! Jag är väldigt glad att jag tog chansen och hoppa på den här weekenden. Men vad kostade hela kalaset då undrar kanske någon? Jo hela 1750 kr....för allt!! Vanligtvis så kostar en vanlig weekend på Sundbyholms slott ca 2500 kr ink mat. Så jag klagar inte =)

Hoppas läsningen har varit någorlunda underhållande. Dock har jag varit väldigt seg med uppföljningarna, men den som väntar osv

/Mathias "Lill-Matte" Oskarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar