8 mars 2012

Longrow Burgundy Wood

En av mars månads nyheter på Systembolaget var en 14 årig Longrow Burgundy wood. Tyckte den verkade intressant så jag köpte en flaska.
Den här whiskyn har lagrats i 11 år i ett refill bourbon fat och sedan slutlagrats i 3 år i ett Burgundy (bourgogne vin) fat. Den har en väldigt fin färg, men det har inte tillsatts någon sockerkulör och whiskyn är heller inte kylfiltrerad. Den är buteljerad vid en fatstyrka på 56,1 % och totalt finns det 7800 st flaskor.

Min bedömning:
Doft: Doftar gott! Röken känner man direkt, även vanilj. Syrlig frukt och kanske känner jag lite honung.
Smak: Söt, vanilj, kola, lite smak av mineraler ungefär som salt och järn tillsammans. man känner att den är ganska alkoholstark också.
Eftersmak: Söt, lite beska och nånting lite bittert..ekfat? Den rökiga smaken sitter kvar i mun ett tag men sen får jag smakminne av omogna päron. Sådana som mormor och morfar hade på gården när man var liten och som låg på backen men som inte gick att äta..

Sammanfattning:
Sitter och doftar i det tomma glasetoch ska försöka summera. Nu kommer doften av rökt skinka fram och jag blir genast lite småhungrig. Tycker att denna whisky är väldigt trevlig. Den rörde verkligen om i mun och jag hade svårt att hitta smaker, men det räcker väl med att den smakar bra! Den får 88 poäng av mig idag.

/Mathias "Lill-Matte" Oskarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar