9 mars 2012

Caol Ila x 7

Trött och seg som jag oftast är en fredag kväll, så tog jag kanske mig an en lite för stor utmaning när jag bestämmde mig för att prova 7 st olika Caol Ila. Men jag hade laddat för det här länge och var väldigt sugen på att ta mig an denna provning.
Uppställningen var (fv):
Caol Ila 12 yo 43 %
Caol Ila 1996 Moscatel Sherry Finish Distillers Edition 43 %
Caol Ila 1995 Moscatel Sherry Finish Distillers Edition 43 %
Caol Ila 10 yo Gordon & Macphail refill sherry butt 59 %
Caol Ila 11 yo Gordon & Macphail first fill sherry butt 58,2 %
Caol Ila 12 yo Gordon & Macphail first + second fill sherry cask 50 %
Caol Ila 27 yo Svenska Eldvatten 56,7 %

Det var väl egentligen bara 12 åringen som stod sig dåligt bland de andra, men ingen av dem fick riktigt höga poäng. Tyckte alla hade för mycket beska i eftersmaken för det. Bäst bland det alla var endå 27 åringen som Svenska Eldvatten tagit fram, föjt av 11 åringen som kommer från Gordon & Macphail. Kanske var inte bedömningen rättvis idag då jag inte kände mig i toppform, eller så är det så att jag är förevigt fast i icke-rök-sherry-träsket. Men endå roligt att ha gått igenom dom här och nästa helg väntar en Glenmorangie provning med AWS, så får vi se hur de står sig.

Forsatt trevlig kväll!
/Mathias "Lill-Matte" Oskarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar