23 mars 2012

Bowmore Weekend

Det har inte blivit något whisky-provar inlägg den här veckan. Men tänkte jag skulle berätta lite om den fantastiska upplevelse jag fick vara med om den 27-29 januari tidigare i år. Nämligen Bowmore weekend på Sundbyholms slott.
Jag snappade upp erbjudandet någonstans på nätet. Läste igenom programmet och tänkte direkt att det här måste jag åka på. Jag ringde en av mina bästa vänner, "Marsipan-Olle" och frågade om han ville följa med. Och så blev det!

Dag 1. Fredag 27/1
Vi kommer dit till Sundbyholms slott ca halv sex på kvällen. Checkar in, får en liten påse med kuponger och gör oss hemmastadd i vår lilla stuga. Traskar ner mot själva slottet. Där möts vi av en stor folkmassa (ca150 st) som står och trängs vid några eldkasar framför slottet. När vi kommer fram så får vi en välkomstdrink av personalen där. De serverar varm choklad och grädde, spetsad med lite Bowmore 15 yo Darkest i. Den koppen värmde bra i den bitande kyla som var och jag blev positivt överraskad hur pas bra chokladen och whiskyn smakade ihop. Precis som om man hade kryddat chokladen med lite julkryddor.
Vi stod en stund och frös och tänkte ska det inte börja snart. Då hördes musik och marscherande kommer Bowmore "gänget" med en säckpipsblåsare och trummslagare i täten. Båda iförda kilt och man tänkte att man borde nog inte gnälla på kylan...
Vi välkommnas och får sedan gå in i slottet för första provningen och middag.

18.30 Första provning och middag
Han som håller i provningen heter Iain McCallum, Master Blender för Bowmore och Skottlands yngste därtill. Iain håller i en otroligt bra och underhållande provning och förklarar bl a om var man ska hitta smaker på tungan. Vi får skaka glaset upp och ner(!) så att handflatan blir blöt av whisky, gnugga händerna i mot varandra och kupa handen och dofta. "Så här doftar det på Bowmore", säger Iain.
Vi fick 3 glas innan middagen: Bowmore 15 yo Darkest, Bowmore 15 yo Laimrig och Bowmore 25 yo. Alla tre var bra, men 25 åringen var bäst! Mycket fin i doft och god i smak.
När föreläsningen var klar så serverades vi fish & chips och att dricka fick vi välja på Frequency lager (väldigt god öl), Tremblay-Marchive Petit Chablis, samt alkoholfritt.

21.00 Mingel, Cigarrprovning och cocktails
När middagen var klar så öppnades två barer där ett stort utbud av Philipson Söderbergs sortiment, gick att köpa. Men nu till kupongerna vi fick när vi checka in. Alla gäster fick för varje kväll (fred/lör) en drinkbiljett till dagens drink (med Bowmore i såklart). En biljett att lösa in mot en chokladpralin. En biljett till en dram, Bowmore 15 yo Darkest som man kunde om man ville avnjuta med en valfri cigarr, som också ingick en per kväll. Vi mingla lite och njöt våra cigarrer och whisky i ett tält med soffor, fårskinn och terassvärmare.
Vi tänkte ta en ganska tidig kväll men när vi kom till stugan så blev vi överbjudna till grannarna på ett par drams. Väldigt trevliga, (minns inte namnen) men ifrån Strängnäs och god whisky hade de med sig. Jag fick smaka en Glenfarclas 1989/2008 53,9%, The Swedish Whisky Society. Den var riktigt njutbar! Vad min vän Olle fick minns jag inte men han ville ha nått som smakade marsipan och det fick han...

Forsättning följer om dag 2......

Trevlig helg!


Mathias "Lill-Matte" Oskarsson

6 kommentarer:

  1. Ville så gärna åka dit!!!!! Gick tyvärr inte att få in i programmet...sen så var jag lite orolig för jag är ingen "slips-Nisse", och det stod det att man skulle vara i inbjudan ;).
    Längtar till del 2 så man får veta om det bara var de vanliga 50+ killarna som golfar och bara provar "fin" whisky som var där. (förutom du då Matte :D )Any Ladies? Några tatueringar?
    Skriv snabbt fortsättningen....
    Anki

    SvaraRadera
  2. Mathias Oskarsson26 mars 2012 kl. 19:25

    Hej Anki! Det enda som stod i inbjudan var att man skulle ha mörk kavaj/klänning på galamiddagen på lördagen. Visst, somliga hade skjorta kavaj båda dagarna men jag och många andra hade tröja/t-shirt/kofta. Det var mest äldre men en hel del i åldern 30+. Många hade med sig sin respektive, så även kvinnliga besökare var där. Tatueringar? hehe ja inte nån som hade synligt vad jag kunde se men jag har själv 2 stycken :) ska försöka skriva forsättningen så fort jag får lite tid å lugn och ro :) Mvh/ Mathias

    SvaraRadera
  3. Låter avslappnat och nice....nu blev jag ju nyfiken på dina tatueringar ;). Tycker att det är roligt om "whiskyrummet" är lite vidare än vad jag har mött...... Min enda klänning har nitar i halslinningen och bara axlar...undrar om jag fått vara med ändå? Jag är rätt trevlig!!!!! Haha! Och jag skulle ha haft med mig min respektive. Eller om han haft med mig? Vi är båda rätt insnöade på livets vatten!/ Anki

    SvaraRadera
  4. Mathias Oskarsson30 mars 2012 kl. 14:09

    Ja det var avslappnat och väldigt blandat med "folktyper" eller vad man ska säga ;) det viktiga är väl endå att man har kul och dricker whisky såklart! hehe ja det är spännande med tatueringar å men det är ett annat forum ;)Det hade säkert funkat. Jag såg att bland tjejerna så var det både gröna, röda och orange klänningar, så dom följde ju inte klädkodexen...men det är väl en tolkningsfråga om vad som är mörkt ;) så nog tror jag att även din klänning hade passat in utan problem. Ni får ta chansen nästa gång om den dyker upp igen! :)/Lill-Matte

    SvaraRadera
  5. Höru Lill Matte

    Del 2 av din dröm helg vart tog den vägen

    MvH

    D-P

    SvaraRadera
  6. Mathias Oskarsson1 april 2012 kl. 21:33

    Tjena D-P! Jag vet jag har varit väldigt seg med forsättningen. ska skärpa mig. Men den kommer in imorgon

    Mvh Mathias

    SvaraRadera