10 oktober 2010

Elements of Islay

I går kväll provade jag 3 st samples, från serien Elements of Islay (Tack Johannes).
Jag slog upp en Br1 53,6%, en Cl1 62,9% och en Lg1 56,8%.

Elements of Islay är som du hör på namnet, en Islay whisky. Det är en "spoonad" whisky. Dvs. att destilleriet hällt i en tesked med någon annan whisky i tunnan, innan man sålt den till en oberoende buteljerare, så att de inte ska kunna sälja den med det riktiga namnet på destilleriet. (Även fast det är exakt just det.)

Den oberoende buteljeraren har valt att göra etiketterna likadana, använda en stilren 50cl flaska och använda ett lite "medicinskt" namn som bl.a. Br1 som då kan tydas som en Bruichladdich batch 1.

Vad man kan säga mer om innehållet, är att det kan vara allt från 5 till 20 olika tunnor med olika åldrar som man blandar och låter whiskyn gifta sig, innan man buteljerar den.

Br1 (Bruichladdich) doftade Apelsin och vanilj dock var den aningen besk i smak och eftersmak. 80p.

Cl1 (Caoi Ila) här hittade jag lakrits och gräs och god sälta, dock lite kort eftersmak. 84p.

Lg1 (Lagavulin) Den som jag hade störst förväntningar på var dagens sämsta på 79p.
Däremot har jag 5 st samples till som väntar på mig. Ar1, Ar2 (Ardbeg) Pe1, Pe2 (Port Ellen) Lp1 (Laphroaig). Dessa har jag större förhoppningar på.

8 kommentarer:

  1. Oväntat låga poäng måste jag säga. Ligger nog i snitt en eller två poäng högre än dig på dessa, för en gångs skull...
    Men som du sa har du det bästa kvar, PE1 & 2 är riktigt bra tycker jag.
    Igår fick jag mina samples från PE-provningen. Dom kommer nog ryka i veckan. Ska försöka boka upp Johannes en kväll så man kan köra dom halvblint. Sköj!

    SvaraRadera
  2. Snåljåp.

    Nej skämt åsido. Tur att vi tycker olika! Jag tycker Cl1 var minst bra på 83. Laggan var lysande på 90 poäng enligt mig. Men så spelar det lite roll vilka destillerier som man föredrar.

    Johan: Men visst hade du laggan på 88-89?

    SvaraRadera
  3. Tjena Grabbar.

    Det känns ju konstigt att jag hade så låga poäng, jämfört med er. Men det var framförallt det beska i whiskyn som drog ner den. det beska hittade jag ju i både smak och eftersmak.

    Men som sagt, så har jag ju förhoppningsvis 5st godingar kvar av elementen...
    Ska bli spännande.

    SvaraRadera
  4. Nja, 85 pinnar har Laggan fått av mig. Däremot gav jag Br1:an 87, riktigt häftig kommer jag ihåg. Bomb av turkisk peppar och saltlakrits!
    Lite besviken på dig Johannes, sällan du missar så grovt på mina poäng...
    Så sant Mattias, mycket gott kvar att se fram emot.

    SvaraRadera
  5. Turkisk peppar och saltlakrits är ju riktigt gott, men det fanns inte i min dram :-)

    SvaraRadera
  6. Tror Johannes skickat dig nåt annat, skåprensning? :) Men för att vara lite allvarlig är det ju grymt kul hur det kan skilja så mycket på vad man hittar. Kommer ihåg hur vi satt å skrattade över hur mycket turkisk peppar vi kände. I kväll smäller det, PE-provning!

    SvaraRadera
  7. Ha Ha.. Ja, man vet aldrig. Kanske var det Famous grose i den Ha Ha..

    Ha så kul i kväll och hälsa Ellen. Ska bli kul att höra i morgon.

    SvaraRadera
  8. Grymt mycket Turkisk peppar var det. Mmm. Tyckte dock att den var lite sämre den andra gången jag provade: Men riktigt trevlig var den!

    SvaraRadera