1 augusti 2012

På ålands hav

Under min semester passade jag bl.a. på besöka Birka Paradise.
Whiskybaren var ett givet inslag.

Mycket gott fanns det, och det var även trevligt att prova en extremt rökig Mackmyra, en sherryfatslagrad samt en dram direkt från Fatet.

Privus 3 var allt annat än god. Om jag minns rätt, så stod det "rökning tillåten" på whiskymenyn. Den luktade riktigt rökigt och smakade rök och... inget mer.
Privus 5 däremot, var en mycket god whisky enligt mig. Inte så att den toppar några listor, men ändå en riktigt bra fingervisning om att Mackmyra kommer att ligga i framkant med god svensk whisky (som inte kostar 1000 tals kronor) inom ett par år.
Det fanns naturligtvis mycket annat gott också. Den 19åriga Glenfiddich, som kommer från ett fat som tidigare lagrat madeira vin, var en riktigt bra whisky.

Riktigt bra var även Auchentoshan Solera. Denna "no ages whisky" är bara slutlagrad i Pedro Ximenez fat, men både färgen och smaken skulle lätt lura mig att den bara legat i detta fat.
Den var faktiskt så god, att jag köpte mig en flaska. 



En toppen resa var det, och det är inte minst tack vare resesällskapet.
Ingen nämnd, ingen glömd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar