16 mars 2012

Doft av He-man gubbar...

Äntligen fredag och jag tänkte prova två stycken Bunnahabhain, båda sherryfatslagrade. Den ena en 10 åring från Adelphi och den andra en 20 åring från Master of malt. Båda med en så väldigt fin färg att det vattnas i munnen av förväntningar. Men kan den som är dubbelt så gammal vara dubbelt så bra? Det tror jag väl inte, men jag häller upp så får vi se...

Bunnhabhain 10 yo, 2000 Adelphi, 59,8 % (87 P)
Doft: Doftar gott, sött och fruktigt. Känner kola, röda äpplen skulle jag säga, russin och honung. Doftar nånting lite plastigt, fast på ett bra sätt. Det påminner om doften på mina He-man gubbar jag hade när jag var liten. Älskar den doften! Sen känner man även lite rök i den här.
Smak: Oj vilken sting! Känner av alkoholstyrkan här och det gör det svårt å känna specifika smaker. Men sötma av kola och lim!?! Hm har jag smakat lim...? aja nånting mindre bra finns här också, typ gammalt bröd eller nånting gammalt i alla fall.
Eftersmak: Nu kommer sötman, kola och sen lite bitter mörk choklad. Tycker den är kryddig och smaken av rök dröjer sig kvar till sist.
Övrigt: Testade och hade i lite vatten pga av alkoholstyrkan. Tyckte först doften tunnades ut lite men kände mer tydligt doft av hav. Men lät den stå ett tag till och doft av rök blev väldigt tydlig. Tyckte endå inte att den blev så mycket bättre i smaken med vatten i. Vet inte om jag hade i för mycket eller för lite men den enda stora skillnaden var att den blev mer besk i eftersmaken.

Bunnhabhain 20 yo, 1990 SC Master of Malt, 54,1 % (88 P)
Doft: Aah här känner man knallpulver. Får genast upp bilden på leksakspistolerna man hade och lekte krig med när man var liten. Den är fruktig, lite salt, mineral. Söt av kola. Sen är det nått som jag har svårt att sätt ord på..blommigt kanske..fast jag skulle vilja säga hallon, kanske till och med hallonsaft.
Smak: Kryddig, sälta, nästan lite lakrits och även rök finns med. Kola, honung och torkade katrinplommon.
Eftersmak: Söt men även lite besk. Nånting lite bittert här, men är det smak av fat..jag vet inte..igen känner jag lite hint av lakrits, salt och så röken som ligger kvar i mun.

Sammanfattning: Det här var två väldigt bra whiskys! 10 åringen var bäst i doften men 20 åringen var jämnast överlag och får därför en poäng högre. Skulle till och med kunna tänka mig och köpa en flaska av Master of malts egna buteljering..men vänta nu...den är tyvärr slut..fasiken. 10 åringen finns fortfarande kvar på Systembolaget för 968 kr. Men om det blir ett köp, vette katten. Tror jag ska åka hem till mor och far istället och leta reda på mina gamla He-man gubbar.....

Trevlig helg!
Mathias "Lill-Matte" Oskarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar