12 september 2011

Nu har jag hunnit prova mig igenom resultatet av mitt lilla experiment. Flasklagringen. Som ni säkert vet, så slutar ju whiskyn att mogna så fort den buteljeras. Det är fatet som ger whiskyn smak. Men vad händer om man för fatet till flaskan?


Jag hade som sagt bestämt mig för att göra en "galen" slutlagring på 4 olika whiskys. Först låg fatstavarna i 4 olika drycker i en månad för att dra åt sig smaker från dessa. Därefter tömde jag innehållet och fyllde på med whisky. Nu har whiskyn legat tillsammans med de "smaksatta" fatstavarna i 3 månader, och därmed är fatlagringen klar. Jag tog bort fatbitarna och det var nu dax att prova.

För att ha en referens, så hade jag naturligtvis originalet i ett glas och "fatstavs-finishen" i det andra.




Den första jag provade var julmust finish. Döm av min förvåning när jag inte kände någon skillnad alls, vare sig smak- eller doftmässigt. När jag luktade lite mer så tyckte jag att jag kunde förnimma lite sötare doft.




Sedan provade jag baileys finish. Oj. Whiskyn luktade verkligen sött. För sött. Annars hade det inte hänt mycket med denna heller. Doften väldigt mycket sötare och det spritiga var borta, men smaken var oförändrad, eller ytterst lite sötare




Den tredje var Glögg Finish. Whiskyn hade en riktigt ordentlig glöggdoft, men var i ruggig obalans. Smaken var också förändrad, men inte god. Obalans och bäsk.





Sist ut en sherry finish. Spritdoften har dämpats, och blivit lite sötare. Smaken har blivit lite vattnigare, fruktigheten är lite mörkare och sötare, och kanske en aning lakrits har tillkommit.





Med facit i hand, så är det nog inte någon bra ide, att slutlagra whiskyn, på fat som lagrat julmust, baileys eller glögg. Sherry däremot vet vi ju är toppen.

Ingen av mina slutlagringar (förutom sherry) gjorde whiskyn bättre. Snarare sämre. Sherry lagringen behöll sina poäng, tyvärr var den lite vattnig, annars hade den nog tagit ett poäng extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar