18 september 2011

100 - 101 - 102 - 103

Igår när knoddsen lagt sig, slog jag upp fyra Dram.

Innan detta så hade jag och Ture (min son) bakat en cheesecake. Denna gång "kryddade" vi den med en Stratisla 12år.

Kakan blev riktigt god. Både ungarna, frugan och jag gillade den.






Vad gäller whiskyn sen, så var det två st riktigt bra, och två som jag trodde mer på.

Rubriken lyder -100 - 101 - 102 - 103 och är en malt-talibans nörderi. Det är faktiskt så att jag skriver upp mina provade whiskys, och min, för året, 100:de whisky (tot 313:e) var en Glenburgie 1963 43%. Den var dessutom dagens bästa. 92p Den hade både sherry, syrlig frukt och lite blommighet.

De övriga var en Glencraig 1975 43% 90p, och sedan två st dram, som jag hade stora förväntningar på. Dock så gjorde de mig lite besviken.

Jag har läst många recentioner att Pe1 och Pe2 (Port Ellen) från Elements of Islay skulle vara toppen, men jag är inte beredd att hålla med.

Pe1 tyckte jag var i lite obalans och mest rök. Den kändes relativt ung och smörig. 86p
Pe2 var lite bättre, men tyvärr så får den inte mer än en extra pinne från mig. 87p

Självklart ett bra startfält och kul att prova.

Recept Cheesecake:

2 dl Socker
3 ägg
200g Philadelphiaost
2 tsk Vanilinsocker
3 dl vispgrädde
100g Choklad
3 msk Whisky
10 digestivekex

Dela äggen. Vispa Socker och äggulorna pösigt. Rör i vanilinsokret. Blanda i Philadelphiaosten. smält chokladen och blanda i den. Häll i whiskyn.

Vispa grädden och häll i, vispa äggvitorna hårt och häll i.

Sen tar du en form med löstagbar botten och smular sönder 5 kex och lägger i botten. Häll i smeten. smula sönder de sista kexen överst.

Nu ska den in i frysen i 7-8 timmar. Ta ut den 15-30 minuter före servering.
Tips, till servering: 3dl vispad grädde, smaksatt med samma whisky.

Naturligtvis ska du även ha en dram att njuta av medan du bakar, medan du väntar på att kakan är i frysen samt när du njuter av kakan.
Ture ang "kryddan" till kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar