28 augusti 2011

Facit till Blindprovningen

Blindprovningen som jag drack i helgen, är en pågående tradition, mellan Mig och Johan. Vi fyller upp 2cl av 5-6 sorters whisky eller whiskey. Därefter skickar vi dem till varandra och har en liten provning helt ”blint”. Blindprovning innebär inte att man inte får titta på whiskyn, utan bara att man inte har någon aning om vad det är för whisky.


Så. I lördags drack jag som sagt dessa 6 whiskys.

Den första whiskyn trodde jag var en ca 50% 12-20åring. Trodde på Glenlivet, men det visade sig vara en Glenfarclas 15år 46% OB. (Original Buteljering)

Whisky 2 trodde jag var en äldre +50% från Japan som lagrats på ett Sherryfat. Det var en Japansk whisky, dock från ett annat destilleri. Whiskyn är en ”no age” whisky, men tros vara mellan 12-15år. Yamazaki sherrycask 48% OB. Mums

Nr 3 trodde jag på Islay 12-15år ca 47% Talisker. Det var en Talisker 18år 45,8%. OB.

Nr 4 trodde jag på Japan igen, men här var jag ute och cyklade. Det visade sig vara en riktig klasswhisky. Glenfarclas 40år 46% OB.

Nr 5 Kände jag direkt att det var en Bourbon (eller Grain) ca 55%. Detta VAR en bourbon på 50,5% Kentucky straight Bourbon – Johnny Drum private stock .

Sista Whiskyn trodde jag på Islay. Lite mildare än Laffe och Ardbeg. 18-25år 50% Gick på Caol Ila. Det visade sig vara en 15åring 50,3% Bowmore Laimrig 1st release.


Så här i efterhand känner jag mig rätt nöjd ändå, med min insats. Men att jag hade så himla fel på 40åringen, är lite irriterande. Hur som helst så är det grymt svårt, men grymt Kul.

...Nu Johan, är det bäst du börjar träna. Snart kommer det 6st Drams i retur.

5 kommentarer:

  1. vore kul och se hur hasse och arne hade fixat detta.

    SvaraRadera
  2. Hasse och Arne skulle garanterat göra bra ifrån sig. De har ju stor erfarenhet av livets vatten. :-)

    SvaraRadera
  3. Som sagt klart godkänt. Kul att vi är igång igen, ser fram emot repliken...

    SvaraRadera
  4. Behöver du hjälp med "repliken" ska vi nog jag och Arne kunna hjälpa till, tänt dig en gammal Glen... eller en ung Glen.. eller...

    SvaraRadera
  5. Absolut Hans. Det skulle vara grymt snällt. Jag har några på lager som jag hoppas, kan lura skjortan av Johan, men är någon kort.

    Vi ses på lördag :-)

    SvaraRadera