28 augusti 2011

Blindprovningen

I lördags kom sommaren tillbaka.

Lite trevliga aktiviteter med knoddarna, i 27gradig värme, på förmiddagen. En av aktiviteterna var "medeltidsdagar"

Där passade jag på att köpa en påse med Ardbeg-fudge. Gott.


Till middag kom brorsan m familj på besök. Då bjöd vi på lite gott kött, som fick marineras i en marinad med lite Mackmyra.


Vid grillningen kastade vi på lite blöta mackmyraspån, för extra smak.








Därefter var det så äntligen dags för blindprovning. Det var nu väldigt länge sedan som paketet anlände från Johan. Men förkylningar, tävlingar, ”sommar torka” och semestrar har kommit emellan.

Först ska jag berätta att detta är en total-blindprovning. BARA Johan vet vad flaskorna innehåller. Kan vara whisky från Japan, Indien, Irland, Skottland, Svergie…. Bla bla bla. Detta är allt annat än en lätt uppgift, så jag misstänker att jag får stå där med hundhuvud och Johan skrattar åt mina ”dumma gissningar”

Men, då får det vara så… Här är i alla fall mina gissningar:
Whisky 1: En ”ren” whiskydoft med citrus och frukt, lite grönt äpple. Ca 50% och åldern är mellan 12-20år. Glenlivet Nadurra 84poäng

Whisky 2: OJ vilken Whisky. Kan (nästan) sätta min högra hand på att det är ett first fill Olorosso sherryfat. Mycket smak av brända mandlar. Grym. Över 50% och åldern är 25-30år. Påminner mycket om House Malt från Whisky agency. Skulle kunna vara en Hanyu. 91poäng

Whisky 3: Här skriker det Islay runt 12-15år smakar lite fat. Inte lika ”saltig” som Laphroaig, Caol Ila eller Ardbeg. Säger Talisker. 47% 83poäng

Whisky 4: Också ett Olorosso sherryfat. Möjligen samma destilleri som 2:an. Denna är dock något fruktig, vilket skulle kunna betyda att det är någon sorts sherryfinish. Siktar på Japan igen. 55% 90poäng

Whisky 5 eller Whiskey 5: Detta ÄR en bourbon eller en grainwhisky. Single barrel tror jag då det verkar vara fatstyrka 55%. Vanilj och korn finns. 88p Jag gillar bourbon :-)

Whisky 6: Ännu en Islay. Torv, salt o rök. Väldigt god, då det finns så mycket mer än bara torv. 50% Åldern ligger på 18-25år. 89poäng. Tror på Ardbeg Laffe eller Caol Ila. Går på den sistnämnda.

Grymt svårt, men Grymt kul.

Sååå… Johan!

Nu är det bara att kasta ut hånen och förnedringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar