19 juni 2011

Mackmyra marinerad lax

Vad kunde väl passa bättre än att fortsätta helgen i mackmyras tecken.


Igår var det fatfyllning och idag en dram med Mackmyra, Till detta en färsk lax, som jag först marinerade med bl.a. Lite Mackmyra whisky. Och innan jag placerade laxen på grillen, så la jag på lite fuktiga spån från just använda Mackmyra fat. Den rökigheten, tillsammans med marinaden gjorde succé.

Grymt gott tillsammans med små färskpotatisar som tvättats och blandats med timjan, rosmarin, honung olja och flingsalt innan de tillagats i ugnen.

2 kommentarer:

  1. Grillade lamm och Mackmyraflis i dag. Fick multippla mun-orgasmer, dock kännde jag inte någon smak av whisky. Nöjd ändå

    SvaraRadera
  2. Härligt Rickard.

    Det blir ju hur gott som helst. Jag kände den lilla sötaktiga nyansen från flisen, samtidigt som röksmaken gjorde laxen supergod. Viktigt dock att ha klotgrill eller annat lock på.

    SvaraRadera