12 april 2011

France

En weekend i Cadillac - Frankrike.
 
-Vädret kunde inte ha varit bättre.
-Vinet höll världsklass.
-Maten var grymt bra.
-Utflykterna var toppen.
-Sammanfattat = En toppen resa.



Hur var det med whiskyn då? -Jo, de whisky jag tog med mig, smakade jag. En kväll provade jag även en Glen Deveron 10år. En rätt tråkig medelwhisky.

I övrigt blev det rätt många "vin-smakningar", Provade även en cognac och en armagnac.

Vi mellanlandade i Amsterdam och drack en Pilsner innan planet mot Toulouse skulle lyfta. Några timmar senare träffar vi marken i Frankrike. Vädret är toppen, runt 27 grader varmt.

Vilka underbara vidder, tillsammans med vädret.

Väl framme vid Chateau garreau, i den lilla staden Cadillac, kan man njuta av utsikten och bara ta det lugnt.

Att sedan kunna sitta ute på kvällarna i början på april, och dricka ett glas vin är en riktig lyx.





Under några av kvällarna passade jag på att varva ner med två st Dram. De dram som fick följa med till Frankrike var Scapa 10år - Dalmore 12år - Aberlour A´bunadh - Lp 1 - Pe 1 - Pe 2.




En eftermiddag cyklade vi iväg 2 km och besökte en "aktiv" Vin-gård.













Efter en trevlig Vinprovning passade jag på att beställa några lådor till mitt förråd, som kommer att levereras i sommar. 


På lördagen hade vi planerat in en utflykt till bla. en av europas största sanddyn.










Att bestiga ett brant sandberg på 140 meter, låter kanske inte så trevligt, men vilken härlig utsikt. Tror dessutom att jag satte ett nytt världsrekord i Längdhopp 3-steg, på vägen ner till havet för ett svalkande dopp.


Efter detta stopp, åkte vi till en liten pir, för att kliva ombord på en båt som tog oss till en ostron-odling/restaurant, där det serveras världens bästa ostron.







För att aldrig någonsin ha provat ostron, är jag stolt över att erkänna att jag åt hela 15 st. Självklart, med ett gott vin.










5 kommentarer:

  1. Fyy faaan för ostron..det är ju som att svälja en jätte stor upphostning som typ farmor har gjort å sedan lagt den i saltlag i en vecka....bläääää

    SvaraRadera
  2. Ha Ha.. Precis vad jag också trodde. Men när ostrona var 2 minuter gamla, (och inte 2 veckor som på restaurant i svergie) så var det ganska stor skillnad. Smakade faktiskt varken gott eller illa, och konsistensen var inte så farlig. Vinet var uppfriskande och gott.

    SvaraRadera
  3. Men Matte Blatte,, på filmen så tar du faktiskt 4 steg,,, beror ju på var man räknar ifrån förstås! =)

    SvaraRadera
  4. I övrigt så ser allt fantastiskt ut! =) avis,,

    SvaraRadera
  5. Men Assar Kassar,, Du har rätt. Trodde det var 3st steg och sedan landning. :-)

    SvaraRadera