17 april 2011

羽生ウイスキー

Vissa av, som rubriken lyder, är riktigt, riktigt goda. Andra är bara medelmåttiga.

För er som inte kan läsa japanska, så står det "Hanyu whisky". Jag har tidigare provat 4st ur kortserien, som jag inte tyckte höll världsklass, trots att de var goda och väl över medel. Dessutom ytterligare en som däremot varit grymt god.

De 3 nya som jag testat är bättre... Ja, till och med toppen.
Tack Arne för möjligheten att prova cask 9204 56,3% 1988-2006. En fantastisk whisky som har mycket aromer. Jag hittar både rök, frukt och sherry-sötma. Såpass bra att jag gav den 92p.
Provade även cask 9305 53,4% 1990-2009 som också var toppen med en näst intill liknande smakexplosion. 91p.
Sist ut cask 9511 55,5% 1990-2007 som enligt mina smaklökar bara skickar ut 86p.




2 kommentarer:

  1. Du ger dig inte med Hanyu du, och det verkar ju ha lönat sig. Har inte så många provade och ingen som riktigt funkat för mig, tror den jag fått av dig ligger högst, men klart det finns bra Hanyu. Det är ju Japan!

    SvaraRadera
  2. Tjena Johan. 3st hittills som varit riktigt bra. Har 4st oprövade till (i Kortserien) som väntar på mig. Misstänker dock att de inte kommer upp i samma poäng som de 2 bästa ovan.

    Går det som jag hoppas, så ryker blind-provningen till helgen. Då blir det förnedring av högsta klass på bloggen igen. :-)

    SvaraRadera