21 november 2010

Highland Park - Egen provning halvblint

Som ni läste i går, så såg ni att jag lyckats få tag i ett sample på en 40 årig Highland Park från Master of Malt.

Jag hade även skakat fram lite övriga årgångar från samma destilleri.

12 åringen, 16år, 18år, 25år, 30åring och en 19åring från Scoma.

Tack Assar, Micke och Johan.

Vad kunde väl passa bättre än att köra en vertikal-provning. Min fru fick slå upp dessa och servera dem halvblint.

Oj, vad svårt det blev att hitta specifika dofter och smaker, med 7st Drams från samma destilleri. Generellt så tyckte jag att det fanns kola, kaffe och blommighet i de flesta, Rök kom fram i de med lite ålder.

Trots svårigheten i att sätta ord på alla, så var skillnaden istället lätt att känna när man hade alla drams brevid varandra. Fylligheten och balansen varierade kraftigt.


Jag rankade Whiskyn och gissade enligt följande:

Glas 1: 6:e plats 16-åring
Glas 2: 7:e plats 12-åring
Glas 3: 4:e plats 18-åring
Glas 4: 5:e plats 25-åring
Glas 5: 3:e plats 19-åring (Highland Park Sherry Cask 1989 19år 46% Scoma)
Glas 6: 1:a plats 40-åring
Glas 7: 2:a plats 30-åring

Blev lite överraskad när Malin berättade att jag bara rankat 40-åringen som 3:a. Således var det bara ett platsbyte på 19 åringen och 40 åringen. I övrigt var allt "rättgissat".

Det betyder ju att jag tycker bättre om 30-åringen än 40-åringen. Men allra bäst var 19-åringen.

Poängen blev lite lägre än normat då jag provade blint. Men uppskattningsvis kommer här reviderade poäng när jag jämför med poängen på 40-åringen.
Highland Park 12år 40% 80p
Highland Park 16år 40% 82p
Highland Park 18år 43% 89,5p
Highland Park 19år (Scoma) 46% 94,5p
Highland Park 25år 48,1% 89p
Highland Park 30år 48,1% 94p
Highland Park 40år 48,3% 93p
I en sammanfattning kan man alltså säga att 12- och 16-åringen var i en lite sämre klass medan 18- och 25-åringen var bra whisky. 30- och 40-åringen tillsammans med 19-åringen var RIKTIGA klass-whisky.

6 kommentarer:

  1. En provning som kallas halvblind, är en provning där man vet vilka whiskys som ingår i provningen, men ej vet i vilket glas sortena finns. Däremot en blind-provning är när man inte ens vet vilken whisky som är med i provningen.

    Nu visste jag ju vilka sorter det var, men jag hade ingen aning om vilket glas som innehöll vad. Därav var provningen halvblind.

    SvaraRadera
  2. Kul läsning. Ganska förväntade resultat kan jag tänka mig. Känns som OB-buteljeringarna är bra från 18-åringen och uppåt. 25 & 30 har jag dött lopp på medans 40-åringen ligger lite högre. Men då har ju jag inte provat blint heller. Var har du fått 19-åringen ifrån, egen eller sample?
    Äntligen har Johannes och jag fått våra kalendrar, nu ska det provas fint! December är räddad.:)

    SvaraRadera
  3. Tjena Johan. Ja, jag kan hålla med om att 18-åringen och uppåt är bra whisky. Jag har en liten skvätt kvar av 18 25 och 30åringen, som jag ska prova igen.

    19 åringen är ett sample som jag bytt till mig. Riktigt fin Dram. Tror att en flaska av den går på 1100kr.

    Fan va skoj med er kalender. Är det 2 eller 3cl?
    Önskar lite info och uppdateringar ang. dessa varefter du provat.

    SvaraRadera
  4. Det är 2cl. Självklart kommer info om det. Om man kollar tidigare års kalendrar så är det i stort sett bara riktiga "fräsare" så förväntningarna är höga. Johannes och jag sparkar nog i gång i helgen...

    SvaraRadera
  5. Riktigt kul Johan. Lycka till. Det är inte utan att man är lite avis.

    SvaraRadera