18 april 2010

Lördagens trio

Ute regnar det. Det börjar skymma. Blåsten tilltar, och barnen sover. Det är Lördag kväll och 3st små Whiskys väntar på att bli avsmakade. 3st samples som stått i whisky-förådet och väntat, är äntligen upphällda.


De tre lyckliga är:

Glenury Royal 36år 1973 46,2% Cask 6863 Blackadder Raw Cask.
Denna goding bedömer jag på det här viset:
Den har en arom av mjöligt äpple och lite honung, något söt i all fruktighet. 22p
Smakar lite trä, frukt, framförallt äpple och är något sträv. 21p
Eftersmaken är lång och kraftig och god 23p
Komplexiteten (Helheten) ger jag 22p
88p. Tittar på listan och läser/jämför : Mycket bra, en del är t.o.m. värd att köpa.

Glenfarclas 15 år 46% OB 82p
Doft: Sherry, lite spritig. 20p
Smak: Kraftig lite kryddig och tung. (Sherry) 21p
Eftersmak: Lite besk och inte jätte lång 20p
Komplexitet: 21p
82p: Bättre än medel och väl värd att prova

Caol Ila 25år 1983 56,1% Cask 4794 Blackadder Raw Cask
Doft: Torvig, rökig och något söt 23p
Smak: Kryddig med bra sälta och rökig 24p
Eftersmak: Lång lång eftersmak med fänkål och någon enstaka nöt. 23p
Komplexitet: 23p
93p: Riktigt njutbar! Absolut köp om priset passar.

Lite ang. Blackadder:
Inför första gången jag skulle på Cinderella mässan 2009, så läste jag lite om vilka aktörer som skulle komma dit, och vilka provningar som skulle anordnas. Jag läste lite om Blackadder från hemsidan Clydesdale.se. Vid det här laget, så hade jag redan ”snöat” in på whisky som är cask-strenght (Ej nervattnad alkohålstyrka) och unchillfiltrated (Ej kylfiltrerat).

När jag läste om Blackadder Raw Cask, så blev jag naturligtvis nyfiken och sugen att prova.
Jag citerar från Clydesdale: "Blackadder RAW CASK är "Whisky as it was". Whisky så som den har varit. Varje droppe är "Whisky from the Old School". Blackadder tror inte på kylfiltrering eller på tillsättandet av sockerkulör. Utan tycker att äkta är bäst. Blackadder RAW CASK är som vilken annan whisky från Blackadder som helst. Men även mer än så. Man använder sig av en speciell buteljeringsprocess som gör att varje flaska innehåller sin egen del av fatets sediment och naturliga oljor och fetter för att säkerställa att största möjliga antalet naturliga smaker finns i varje enskild flaska. Blackadder RAW CASK en "Single Cask" whisky så som den en gång var, då man drack whisky som såldes direkt från ett fat bakom bardisken. Då Blackadder RAW CASK är Cask Strength med hög alkoholhalt, rekommenderar vi att du blandar den med en nästan lika stor del vatten. Men då mängden vatten som tillsätts är högst personlig, så är det ditt val hur mycket vatten som önskas."

Efter denna provning, så köpte jag några stycken Raw Cask.
I år på Cinderella var jag på provning med Blackadder igen och det blev nya flaskor till samlingen. Än idag, har jag inte provat någon som jag inte gillar.
Tvärt om, de jag provat har alla hamnat på 86p och uppåt. Högsta poäng är 94 som jag tilldelat en 11 årig och en 18 årig Laphroaig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar