27 mars 2010

Ny Whisky


Fick idag hem en ny pava. Vad kan väl passa bättre med en ny flaska på lördagskvällen? Den tajmingen måste ju vara perfekt.

Men nu är det ju så att vi går i väntans tider för påökning i familjen. Tror inte att jag skulle vara poppis om jag drack några drams, och lät min gravida fru köra de 10 milen till Gävle BB, med värkar. Fick tippset att ta med mig flaskan till BB, men jag tror jag avstår det också. Lite nyfiken är jag i och för sig på innehållet.



Vad är det i flaskan då?
Flaskan är en Miltonduff 1994 15år, en single Cask på 54,7% 1 av 255 flaskor. (Buteljerat för Avesta Whisky Sällskap, AWS)
Från regionen Speyside.


Miltonduff producerar i huvudsak till Blended Whisky och framför allt till Ballantines. Årsförbrukning ca 3 miljoner liter.


Flaskan får gott ställa sig bredvid de andra oöppnade flaskorna, och vänta en liten stund.


För övrigt, så skulle jag vilja göra en liten rensning i hyllan. Har idag, ett antal sorter, som bara blir dammigare och dammigare. Jag ska satsa på en hylla med en jämn omsättning, jämnare kvalitet och därmed minska antalet öppna buteljer något. Kanske dax för en whisky-kväll.... Men som sagt... inte i kväll.

2 kommentarer:

  1. Jag väntar på en inbjudan till Whiskeykvällen.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Lugn bara. Ska slussa först. Sen kan vi bestämma något datum.

    SvaraRadera