18 februari 2012

Blindprovning

Whiskyfair 2012, och jag hade ingen möjlighet att vara med.
Istället slog jag upp ett blindtest, som jag fått av en kompis. (Tack Johan)
Denna gång var det inte ett traditionellt test, utan mer ett test av olika spritsorter.
Jag visste att det skulle vara 2 whisky eller whiskey samt 4 andra spritsorter av bra kvalitet.
Jag började naturligtvis med att hälla upp dessa och hittade en ofärgad "dram". Denna luktade/smakade nästan ingenting. Förstod att det var en väldigt bra vodka. Jag ställde den lite utan tävlan, då det inte går att jämföra alls med de övriga.
Därefter luktade/smakade jag på glas 1:
Luktar gott, men smakar gummi. Gissar att det är en cognac eller en rom. Jag har ingen som helst erfarenhet av andra spritsorter än whisky.
Glas 2:
Inte heller en whisky. Luktar syrligt fast ändå rätt nära en whisky. Gissar på tequila.
Glas 3:
Inte whisky. Usch. Ingen aning, men skulle kunna vara en sämre tequila, eller något annat?
Glas 4:
Aha. Här kommer en bourbon, eller en grainwhisky. Förmodligen en single barrel bourbon på 55%
Glas 5:
Whisky. Skotte. Kanske en glenlivet. En ganska vanlig medelwhisky som ligger på ca 40% och inte äldre än 12 år.
Glas 6:
Vodka. Nästan som vatten :)
Bortsett från vodkan, som inte går att betygsätta tillsammans med övriga, så var det whiskyn som var bäst. Sedan bourbon. Därefter glas 2 följt av glas 1 och sämst var glas 3.
Kul att prova Johan. Tack.
Nu väntar jag bara på svaret =)

.... Och här kommer svaret från Johan:

Glas 1: Rom, Trois Rivieres 1977 Grand Cru 43%
Glas 2: Cognac, Jean Fillioux Reserve Familiale 1er Cru 40% Minst 50år
Glas 3: Calvados, Chateau du Breuil 12yo 54,2%
Glas 4: Bourbon. Bookers 7yo 126,7 proof 63,3%
Glas 5: Nikka from the barrel Blended NAS 51,4%
Glas 6: Vodka Purity. Svensk destillerad 34ggr. (Sägs vara världens bästa)

Summeringen är klockren... WHISK(E)Y ÄR BÄST.
Här har jag provat olika sorters sprit, och trots att det är yttersta världskvalitet på spriten, så är det whiskyn och whiskeyn som jag tyckte bäst om.

2 kommentarer:

  1. Ah hallo där! Vi har gemmensam kompis jag lovar! För jag skulle visa bloggen för honom för att jag sa att där finns dem gått om dyr alkohål så vi kan göra intjack men kompissen sa dem låter du bli det är polare! Så nu får du bjudda nästa gång!!!!!

    SvaraRadera