29 maj 2011

Dram lördag med likasinnad

7st Whiskys blev lördagen utfall. Johan lyckades tillslut (trots punktering) komma över på en "dram-kväll"

Efter lite gott käk, och dryck, så hällde vi upp 4st klasswhisky.
Highland Park Single Cask 12år för Holland,
Ruter 8 hanyu,
Speyside 17år och sedan drog vi upp korken från min
Glenrothes 30år.

4st sherry-tunga whiskys som alla var riktigt bra. Vi var ganska överens om att HP:n inte riktigt platsade bland de andra, då de var snäppet bättre. HP 87p

Jag hade personligen svårt att bedömma vilken som var bättre än de andra, då alla har något "eget" speciellt. Ruter 8 har något "bränt?" som tilltalar mig. 91p, Speyside är mörkare än de andra, och mer dov i smaken vilket jag gillar. 91p, Glenrothes, var mer fruktig i sherryinfluensen, men trots detta den bästa (med dagens bedömning) i startfältet. 92p.



När dessa godingar druckits ur hämtade Johan upp 3st whiskys till.

Denna gång blev det inte riktigt samma klass på flaskorna.
Mackmyra Den första utgåvan
Glenfiddich 15år
Laphroaig 18år.

Med något bedövade smaklökar, så tyckte vi att mackmyran var en hel ok whisky. Glenfiddich, är alltid en bra standardwhisky. Från Laphroaig 18 slet vi ur korken för första gången, och jag måste säga att det var en riktigt bra whisky. Kanske för att den bröt av smakkontrasterna på ett bra sätt, eller helt enkelt för att den är bra. 87p?

Ska bli kul att prova om Laphroaigen tillsammans med glenrothes 30 någon gång.

En lyckad kväll, med mycket gott sällskap och dricka. Tack Johan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar