14 mars 2011

Dram från Master of Malt

HP 13
I lördags provade jag 2 st Dram från Master Of Malt. En Single Cask Highland Park 13år 57% från egen serie Master Of Malt.



Caol Ila 30

Och den andra var en Single Cask Caol Ila 30 år 57,4% också från egen serie.





Dessutom provade jag en Caol Ila 25år OB 43%






samt en Single Cask Highland Park (But for Holland) cask 974 12år 58,9%.






Det som slog mig först, var att det var riktigt stor skillnad mellan Caol Ila 30 mom, och Caol Ila 25 OB. Trots att åldern inte skiljer sig så mycket, så skiljer sig doften ordentligt mycket. Caol Ila 30 var mycket lugnare och snällare, och fruktigare, medan 25 åringen var rå, torvig med mycket sälta. Poängmässigt är skillnaden mindre. 30åringen 83p. 25 åringen 82p.

Ang HP, så var det här tvärt om. 13 åringen från mom, var ganska kraftig, och nästan torvig. Hade nog kunnat svära på att det var en islay om jag skulle ha provat den blint. 12 åringen (OB för holland) var lite spritig, men med lite vatten blev den bättre. 81p resp. 82.

Det känns som om de fick oförtjänt lite poäng, men det var så jag kände när jag provade dem.

Vill du prova själv, så är det bara att beställa från Master of Malts hemsida. Där kan du köpa Drinks by the Dram, som innebär att du endast köper 3cl av din favoritsort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar