6 februari 2011

Hollow by the mill - Sänkan vid kvarnen

Igår morse, sprang jag och Assar 15km. Igår förmiddag drack vi en varsin pilsner i "badtunnan" I går eftermiddag, satt vi spända av förväntan på whiskyprovning. Lagavulin var det som stod på agendan.



Anders Gjörling - Whisky Ambassador, var dagens provningsledare.
Anders, som även är en av 5 svenska medlemar i keeper of the quaich samt journalist för tidningen Whisky & Bourbon berättade först lite historik. Han berättade även lite smått om både rökighet och om torvmossarna. Innan vi provade första whiskyn berättade han att Lagavulin betyder -sänkan vid kvarnen.





Uppställningen på dagens Lagavulin var:
Lagavulin 16år 43%
Lagavulin 1993 Destillers Edition (2009) 43%
Lagavulin 12år (2007) 56,4%
Lagavulin 21år 56,5%
Lagavulin 25år 57,2%

16-åringen, med torvrök, jod och god sälta hamnade på 80poäng
Destillers Edition var även lite söt och en aning chokladig. 82poäng
12-åringen var något bättre enligt mig, 85poäng

Lagavulin 21år samt 25år, är idag riktiga samlarwhiskys, som är ordentligt svåra att få tag på. Om man letar lite, så kan man hitta enstaka buteljer, men då kostar det. Den här Lagavulin 21 som jag hittar på master of malt kostar ca 5000:- och för Lagavulin 25år får man pröjsa ca 9500:-

21-åringen var riktigt fyllig, lite söt och tjärig. En grym balans mellan torv och sötma. En helt underbar pepprig eftersmak. Dagens bästa 94poäng
25-åringen lämnar en tydlig brändhet, med toffe, aningen torr och både rökig och bra sälta. 92poäng

En sak som jag fick en aha-upplevelse av, var hur mycket dessa whiskys förändrades, med en/ett par droppar vatten.

Efter provningen, lyckades jag även denna gång, komma hem med en liten vinst från lotteriet. Sista vinsten blev en CD med "whiskymusik" - Whisky, Smugglers And Excisemen.

8 kommentarer:

  1. Ser ut som du hade en trevlig dag Matte, vi får boka ett datum när jag å jossan med följe kommer till er å hälsar på...

    SvaraRadera
  2. Garanterat... Ska du och jag springa på morgonen då också? Eller blir det bara whisky?

    SvaraRadera
  3. Ser ut som om du har blandat ihop 25 och 30 yo. Man hittar den förstnämnda för strax under 2700 faktiskt.

    Men visst är 21 yo suverän!

    SvaraRadera
  4. Ok, intressant. Jag använde mig faktiskt bara av uppgifterna från Anders Gjörling. Kollade även på Master of malt, där 21 kostade 460pund och 560pund på twe. Var hittar man den för under 3000?

    Håller helt klart med, den är riktigt fin den där. En klass whisky.

    SvaraRadera
  5. Jag menar alltså 25 yo som finns under 3000 kr på whiskyantique.com. Rätt bra pris tror jag. 21 yo finns för 3700 på ett par ställen!

    Nu tillbaka till whiskyn. Sitter här med johan och ska ta oss ett par drams.

    //Johannes

    SvaraRadera
  6. Måste säga att wirren lockar mer än löpning, men måste jag löpa för lite wirre är jag inte omöjlig....;)

    SvaraRadera
  7. Ah, härligt Johannes. Hoppas det blir några bra drams. Ok. 25åringen för under 3000 är nog ett sjukt bra pris, då Gjörling menade att man får pröjsa runt 900pund för den. Kan vara en investering.

    SvaraRadera
  8. Ha Ha... Det kan hända att du får springa 1km / Dram

    SvaraRadera