9 januari 2011

Blindprovning

1-2-3-4-5.
Ja det är all info av innehållet i de 5 sampleflaskorna jag fått av min (whisky)-kompis Johan. En kul idé som kommer att bli en tradition.

Jag har alltså ingen aning om vad det är jag dricker. Whisky eller Whiskey är det med största säkerhet i alla fall. Men är det från Skottland eller Japan, är det från Svergie, Indien eller Amerika? Om det är från Skottland, är det från Islay, Islands, Highland, Lowland eller Speyside? Är det hög alkoholstyrka eller normala 40%? Är det Singlemalt, Blended eller Bourbon? o.s.v. Jag kommer hur som helst att skriva ner lite info, av vad jag tror att det kan vara. Samt vad jag tycker att det smakar.

Riktigt kul det här. Men otroligt OTROLIGT svårt..

Alla 5 whisky var jättegoda - Alla är lagrade på sherrytunnor - Jag har (hittills) inte så stor erfarenhet av sherrylagrad whisky. men det är just sherrylagrat som jag börjat gilla riktigt mycket. - Kanske är jag helt ute och cyklar, men jag tror att majoriteten är från Japan. Mina gissningar på destilleri är helt taget från luften, då jag ej ännu hunnit sätta mig in i Japansk whisky så mycket.

Whisky 1: En lite yngre whisky med runt 40% alkohol. Hittar sherry och kola. Den är något sträv, ganska lätt och lite vattnig. Eftersmaken är inte jättelång. Trots att den är jättegod, ska det visa sig vara dagens poängmässigt sämsta på 86-poäng. Japan. (Kan vara en mycket bra blended) Hibiki?

Whisky 2: En lite äldre whisky med 48-50% alkohol. Mörk Choklad och kola. Kryddig, fyllig med söta frukter och något russin. I den perfekta eftersmaken kommer även citrus fram. 93-poäng. Något från Skottland - Highland?

Whisky 3: En 10-12-årig whisky med +50% alkohol. Fugde, kola och något jordig. Lite sträv men kryddig och något gräsig. Tyvärr är den lite för snabb i eftersmaken för att komma upp i de riktigt höga poängen. 89-poäng. Japan. Nikka Miyagikyo? Eller något annat jag ej smakat.

Whisky 4: En lite yngre 43% whisky. Skulle vilja säga att den är från samma destilleri som whisky 1, dock med en annan finnish. Den är något nötig, kola och förnimmelse av kaffe. Torkad frukt och sherry. skaplig eftersmak. 87-poäng. Hibiki Japan?

Kolla in den härliga färgen på whisky nr 5
Whisky 5: En gammal whisky med cask-styrka. Legat på ett First fill sherry cask hela tiden. Kan vara uppåt 40år, och 56-57%. Dagens vinnare. Fudge, sherry, kola, sötma. En tung och väldigt bra och balanserad whisky. Kryddig med nougat och russin. Bra eftersmak, dock lite beska  94-poäng. Japan? Eller Skotsk Longmorn eller Linkwood?

Misstänker att jag aldrig smakat whisky från dessa destillerier, åtminstone 4 av 5.

Stort tack Johan. Riktiga godingar. Jag har redan börjat samla på mig ett "Blind"-paket till dig.

Så...... Nu kan du börja slakta mig. Förnedra min kunskap. Tryck ner mig bara.....



2 kommentarer:

  1. På begäran från Mattias kommer här resultatet från blindprovningen.

    1.Glendronach 15yo Revival 46% OB
    2.Amrut Intermediate Sherry matured 57.1% OB
    3.Aberlour Abunad´h #22 59.3% OB
    4.Glendronach 18yo Allardice 46% OB
    5.Hakushu 20yo 1989/2009 62% Bottled for TWE 10th anniversary

    Så,känner inte att jag har riktigt underlag att förnedra dig. Bra gjort att känna likheten på Glendronach Revival och Allardice. Abunad´h var med mest som referens, står sig ju väldigt bra i konkurrensen måste man säga. Amruten är lite rolig, lite speciell lagring och tillvägagångssätt på den. Serge förklarar rätt bra här, http://www.whiskyfun.com/archiveseptember10-2.html#210910
    5.an är en riktig höjdare enligt mig, och där är du och nosar. Japan är ju rätt och nötterna känns klockrena. Sherrybomb!
    Som sagt ett sherrydominerat paket, men som jag förstått är det knappast negativt. Kul det här och som du säger tycker jag vi ska göra det till en tradition...

    SvaraRadera
  2. Tack för det Johan.

    Jag är nöjd med min prestation, trots så många fel. Men det är ju RIKTIGT svårt. Finns ju tusentals olika whisky, där ute.

    Räkna med ett paket inom snar framtid.
    Sköt om dig.

    SvaraRadera