11 december 2010

Två Ardbeg & en speyburn


3st sample, som stått och väntat i förrådet, fick idag se dagens ljus.
Idag blev det ännu mer klart att jag börjar vandra ganska kraftigt på "smaktycke-skalan". Tidigare har jag bara velat ha rökiga och torviga whiskys.

Idag kännde jag dock att de två Ardbegen inte gav mig så mycket. Visst var de goda, men jag längtade efter.... sherry-karaktären. Som det känns nu, så är det snarare tung sherry jag vill ha i mina drams. EN rökig whisky är toppen tillsammans med andra karaktärer. Men blir det fler än en, blir det nästan för många.

Den trio som blev upphälld idag består av:
Speyburn 1977 Connoisseurs choice från Gordon & macphail
Ar1 Speciality Drinks 58,7%
Ar2 Speciality Drinks 60,5%

Speyburn, nötig och tydligt blommig med ev någon frukt. Trots sina bara 43% hamnade den på 86p.
Ar 1, En ung whisky med charkdoft, smör och mysket rök. Nästan bara rök och chark. 85p.
Ar 2, Den här var bättre än Ar1, Svagare rök i både doft och smak, men mer tydlig sälta. 88p.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar