21 september 2010

Amsterdam

Hotellrummet är stort och fint. En Ardbeg Ugiedail har precis slunkit ner genom strupen. Kvällens middag blir en 3-rätters toppen middag på en båt på en av de många kanalerna i Amsterdam. Ännu en lyckad och rolig dag.

Nästa dag blir en jakt efter bra whiskybutiker.

Det första tippset är en butik som heter Gall & Gall. Jag kommer fram dit efter ca 25min promenad. Butiken är stor och fin.

Jag hittar en 35cl Highland Park 12år Single Cask och jag köper även en Blantons Single barrel Bourbon.

25 nya minuter för att lämna av kassen på Hotellrummet.



Ton Overmars är mitt andra tips, och mitt nya mål. Jag går och går och passerar många Gall & Gall och även många fina vinbutiker. Någon timme senare är jag framme vid Ton Overmars. Här är det kunnig och trevlig personal, som låter mig skanna av sortimentet utan att störa, med onödiga frågor.

Skörden blir en 20 årig Highland Park 1989 från ett Oberoende buteljerar företag som heter The Ultimate och en Millstone Single Malt från Holland.

Efter en lång (och trevlig) promenad tillbaka till hotellet, firar jag mina nya inköp med en Dram. Lagavulin special Release 12år.

-Heavy, Overweight, Säger flygplats incheckaren. Väskan väger 24,8 kilo, max vikten är 23 kilo.

100 Euro vill hon att jag ska betala. Trots att jag reser med en kompis som har god marginal i sin väska, är det enda möjliga för oss, att omfördela vikten eller betala. Efter att ha packat över lite grejer till kompisens resväska, kan vi äntligen kliva ombord.


Resväskan kom sedan ut på bandet med trasigt lås, dock hade whiskyn klarat sig utan anmärkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar