1 maj 2010

Vatted dram

Som man kan läsa om, i min blogg, på sidan -"om whisky", så är vatted malt en blandning av whisky från olika destillerier. Jag citerar

"Vatted (även kallad Pure malt):

Att en whisky är vatted betyder att det ingår maltwhisky från fler än ett destilleri som blandats. Syftet är att den ska få en speciell karaktär. Efter att de olika sorterna blandats ligger den och ”gifter ihop sig” så kallad ”marrying”. Vatted är en relativt ovanligt whiskysort."

För tre veckor sedan blandade jag ihop 3 st samples med lite olika sorters whisky. Tanken var att förena rök med frukt, rök med sherry och även ett försök att förena Indien med Japan. Nu när de legat 3 veckor och "gift sig", så var det dax att prova dessa.


Först ut var: Kariuzawa (Japan) 1981 Cask 103 26år 58% blandades 50/50 med Amrut (Indien) But 07 61,9% OB.

Den andra var: Lagavulin (Rök) 16år 43% blandades 60/40 med Auchentoshan (Sherry) 12år 43%.

Den sista var Glenrothes (Frukt) 43% blandades 60/40 med Octomore (Rök) 5år 63,5%




Japan och Indien, var en bra whisky, som jag tilldelade hela 83-poäng. (Kola, fudge, bacon och sherry i näsan) En bra och god Dram.

Rök och sherry, var en alldaglig medel whisky, som luktade som PC6 (Port Charlotte) Hamnade på 77p.

Frukt och rök, hamnade i obalans och gillades inte. (Kanske förstördes den av den mindre bra octomore:en) 69poäng.
Noterbart är att jag har högst poäng på whiskyn utan rök. (9 gånger av 10 är det tvärt emot)

Man kan konstatera att jag inte skulle ha stora framgångar i jobbet som "master-blender", eller så krävs det bara att man vågar prova hela tiden. Inte omöjligt att jag provar fler blandningar inom en snar framtid.

Finns det någon där ute som tror sig ha en supermix, av mina öppnade flaskor (Se "mina öppnade flaskor"), så är ni välkomna att skriva en kommentar eller ett mail. Som tack för hjälpen, skickar jag gärna ett sample av den färdiga malt-mixen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar