24 maj 2010

Single Malt World Cup 2010

I onsdags var jag på en deltävling i VM i Maltwhisky. Provningsledare Henrik Aflodal.

Henrik Aflodal, en extremt uttrycksfull ”Patrik Sjöberg” look a like. Han började med att hälsa oss välkomna och pratade och pratade och pratade och pratade…..

Han berättade om Single Malt World Cup, där jag som individ är en av 1500 deltagare/Jurymedlemmar. Det är 110st destillerier och 130 sorter med i detta VM. 2005 var det 100 destillerier med och 2007 var det 50st.

Som utgångspunkt kan nämnas att det är destillerierna som tävlar, och whiskyn ska vara en representativ whisky som ej får vara mer än 16år och ej ha mer än 48% alkohål. Dvs. det får ej vara någon specialtappning eller dylikt.

Han pratar på lite mer, och tillslut berättar han hur vi ska prova whiskyn.
-”1 whisky åt gången och spottning anbefalles”
-”Jag kräver 2st röster av er. Guld och Silver”.
Guld whiskyn ger 3poäng och Silver ger 1poäng. Här får vi sedan en kurs i poängbedömning enligt 100-poängskalan.

Vidare berättar han att 2st whisky går vidare till 4st semifinaler med 12sorter vardera. Från dessa semifinaler går det sedan 3st vidare till en Grande Finale á 12 sorter. Där utses vinnaren.

Henrik fortsätter här och pratar och pratar och pratar….

Vi samlades kl 18.30 och första whiskyn kom in kl 19.30 ÄNTLIGEN, men… ja just ja, spottning anbefalles.

Här pratar Henrik vidare om de olika destillerierna med historik och tillverkningsprocesser mm. Visst flyter han ut på sidospår hela tiden, men det är ändå intressant. –Till en viss gräns.

Whiskyn kommer i alla fall in lite titt som tätt men klockan går.

Sista whiskyn kommer in kl 21.10 och….ja …spottning anbefalles. Whiskyn som provas är ”blind”, dvs. vi vet inte vad det är, bara (i det här fallet) vilka sex destillerier som är med.

Glengoyne
Aberfeldy
Glenturret
Edradour
Tullibardine
Deanston

Den här uppgiften var riktigt svår, då man skulle betygsätta whiskyn utan att ha en annan whisky som referens whisky.

Den första whiskyn gav jag 75p.
Den andra fick 79p. doftade blommor och vanilj.
Den tredje var dov i doften och hamnade på 76p
Den fjärde hade klara toner av salmiak 76,5
Den femte whiskyn var en god Sherry whisky på 82p
Den sista pinnade upp på 79p

Jag lämnade in Guld till nr 5 och Silver till nr 2.

När VM provningen var avklarad, smakade jag på alla och bedömde de utifrån varandra, och då slog det mig att whisky nr 2 (min silver whisky) smakade allt annat än bra. På min egen poängbedömning, kommer jag att dra av minst 5poäng.

Nu ”avtäcktes” de olika sorterna med början från den som fått minst poäng.
6:a Tullibardine 14 år vintage 1993 40% (Provades som nr 2)
5:a Deanston 12 år un-chill filtered 46,3% (Provades som nr 3)
4:a Glenturret 10 år 40% (Provades som nr 1)
3:a Aberfeldy 12 år 40% (Provades som nr 4)
2:a Glengoyne 12 år 43% (Vidare till Semi - Provades som nr 6)
1:a Edradour 12 år Caledonia 46% (Vinnare och vidare till Semi - Provades som nr 5)

En egen summering av det hela, är att det var en kul grej, men tyvärr för långdraget för min smak. Det festliga med att prova whisky med likasinnade och snacka om det man provar försvann, då man skulle hålla allt för sig själv, för att inte påverka andras bedömningar.

Här är en länk, där ni kan läsa om provningen.
http://www.whiskyspot.com/show_notice.aspx?id=126

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar