24 april 2010

Auchentoshan - Glengarioch Provning

I tidningen "Allt om Whisky nr 4 2009" kunde vi läsa om ett resestipendium som getts till någon -"som under året gjort betydande insatser för att stimulera och öka kunskaper och intresse för whisky"

Hans Sundqvist från Avesta blev en av stipendiaterna. Provningen med AWS idag hölls av just Hasse själv.


Traditionsenligt så förberedde jag och brorsan oss med ett bad, och en pilsner, i jacuzzin. Idag fick vi även sällskap av min son Ture.

Väl framme på provningen väntade 6 st Drams på oss.

Auchentoshan 12år 40%
Auchentoshan Tripplewood 43%(10år Bourbon 1år olrosso 1år pedro x)
Auchentoshan 21år 43%

Glengarioch Founders reserve 48%
Glengarioch 12år 48%
Glengarioch 1990 18år 54%

Medans vi provade de olika sorterna, berättade Hans en imponerande och rolig berättelse om besöket på Morrison Bowmores anläggningar i Glasgow.

De whiskys vi provade var enligt mig både medelmåttiga och något bättre. Den bästa gav jag 83poäng som betyder -bättre än medel och väl värd att prova. 75p var den för dagen lägsta poängen. (Medelmåttig och enkel, men får duga)

Hur som helst så har dagen varit både trevlig och givande.
Poängen finns redovisade i "mina provade whisky"


1 kommentar:

  1. Låter som en bra provning. Alltid kul att prova nya saker oavsett man gillar det eller inte.

    SvaraRadera