29 april 2013

Ron Zacapa

Jag tänkte passa på att berätta om Rom-Provningen jag var på för 1,5 vecka sedan.

Mario Navarra, som är Europe brand ambassador höll i provningen. Mario var påläst och väldigt informativ. Han gillade att berätta om hur bra hans Rom är. Han berättade om hur svårt det hade varit att övertyga folk att Romen från El Salvador kunde vara så bra. "Men sen när de väl smakar den, så är de övertygade om att detta är världens bästa Rom"

Och visst har han rätt. Trots att jag fortfarande inte förvandlats till en Rom-kille, så tyckte jag att det var gott.

Vi provade:
Ron Zacapa Centenario 23 år Solera Gran Reserva 40%
Ron Zacapa Centenario XO Solera Gran Reserva Especial 40%
Ron Zacapa Centenario 23 år Straight from the cask Special Edition 45%
Ron Zacapa Centenario 30 Aniversario 40%
Ron Zacapa Centenario 15 år 40%

Jag tyckte att Romen var riktig len, god men ändå rätt mesig och ganska liten skillnad mellan sorterna. Den enda som var lite avvikande, förutom 15åringen som inte hängde med, var 23år straigt from the cask, som hade en lite mer bitande och enligt mig mer tilltalande smak. Därav den bästa av uppställningen.

Mario presenterade 30 Aniversario som en välsignelse och att han tackade AWS för äran att äntligen få smaka denna igen efter ett par år. Med dessa uppbyggda förväntningar, så tror jag att han speglade folks röster till den kommande omröstningen. Med ett blindtest av uppställningen, så tror jag att någon annan Rom hade stått som segrare.

Jag tyckte alltså att den bästa Romen var den 23åriga Straigt from the cask, följt av 30 Aniversario. Därefter vanliga 23år, sen XO sedan ingenting sedan ingenting och sist 15år.

Kul att prova riktigt bra Sprit, men jag väljer 10ggr av 10 en riktigt god Whisky framför en Rom...

2 kommentarer:

  1. Hej, kul att du provat samtliga av dessa ron zacapa. Det är mitt favoritmärke och finner stort nöje i att avnjuta en sådan ihop mrd en cigarr. Måste säga att jag själv väljer rom 10 ggr av 10, detta ska ställas mot bakgrund av att jag tidigare var en whiskeysamlare/drickare av rang. Inget slår en riktigt vällagrad god rom. Whiskey kan slänga sig rätt i väggen ;-)

    Mvh Per Torstensson

    SvaraRadera
  2. Trist med så låg alkoholhalt, precis på 40%-strecket. "Straight from the cask" kan väl knappast bli 45% utan borde väl bli något mer udda? Men kul med god rom, som jag dricker alltför sällan, håller med Dig i ditt sista inlägg att det är alltmer snårigt i whisky-djungeln. Som nybörjare höll man koll på allt, nu 7-8 år senare är det ett virrvarr. Själv har jag börjat intressera mig för öl för att få en nytändning i maltens värld. / Per, Norrköping

    SvaraRadera